vorige | terug naar overzicht | volgende

23 januari - Pauzerondje

2014

De bodem van de spaarpot begint door te schemeren. Nu we weer internet en walstroom hebben, moeten we hard aan de slag. Soms is dat wel even lastig wanneer je mobiele kantoor in het mooiste land ter wereld drijft.

Het is al maanden idioot schitterend zomerweer. De heuvelachtige omgeving schreeuwt erom ontdekt te worden. Onze nieuwe kampeerspullen moeten hoognodig getest worden. Na een drukke maand logo’s, websites en visitekaartjes fabriceren, hebben we een paar dagen pauze verdiend. De laptops gaan dicht en de kofferbak van onze stationwagon open.

We gaan op bezoek bij Rina. Dertig jaar geleden emigreerde ze naar Nieuw-Zeeland om een nieuw bestaan op te bouwen. Aangekomen in the middle of nowhere rijden we een magische roman van Isabel Allende binnen. De wind wervelt rond de historische gevelversiering van het statige witte huis op de heuvel. Al bijna twee eeuwen kijkt het uit over het vredig golvende landschap. “Ik ga hier nooit meer weg,” zegt de kwieke 68-jarige dame. “Er is nog zoveel te doen.” We worden verwend met een driegangenlunch en zelfgemaakte bonbons toe.

De volgende dag rijden we langs de westkust naar de regionale topattractie: De Grote Bomen. Kauri’s zijn een inheemse soort, uniek in de wereld. Eens stond Nieuw-Zeeland vol met deze statige reuzen. Voortvarende pioniers brachten de aantallen drastisch terug, maar tegenwoordig zijn de Nieuw-Zeelanders er zuinig op. De oudsten hebben namen en worden als heiligen vereerd. We wandelen door een prachtig bos, na elke slinger weer een grotere kauri. Tot we aankomen bij een van de allergrootsten, Yakas. We raken – zoals het hoort – eerbiedig zijn tweeduizend jaar oude stam aan. Onvoorstelbaar wat deze boom allemaal gezien moet hebben.

“Het is dé drukste week van het jaar,” verzucht de informatie-baliemedewerkster. Een leuke camping vinden blijkt nog lastig, zeker vlak na nieuwjaar. Op goed geluk volgen we een bordje langs de weg. Bingo. Naast twee kleine tentjes zetten we de onze op met een fenomenaal weids uitzicht. De tent is dan wel nog kleiner dan Duende, maar we hebben het ontzettend naar ons zin. Kampeertest geslaagd. Op de terugweg langs de oostkust stoppen we bij Russell, waar Iain ons opwacht. Zijn fameuze Dolphin of Leith kennen we uit de Pacific. Het honderd jaar oude, acht meter lange gaffelkottertje heeft dapper het vierkoppige gezin helemaal van Engeland hierheen gezeild.

Bij gebrek aan eigen boot ter plekke varen we met de Dolphin in de jaarlijkse Classic Regatta, het ultieme pauze-uitje. Bram pakt fanatiek de helmstok en laat hem niet meer los. Tussen piepkleine scherpe jachtjes en grote driemasters gaan we over de startlijn. Het grootzeil, gerepareerd en beschilderd in de Cookeilanden valt nog nét niet uitelkaar, maar het stoere bootje zeilt heerlijk. Met een extra handicap van drie kleine kinderen aan boord komen we nog niet eens als laatsten binnen. Voldaan rijden we het laatste stukje van ons rondje terug naar Whangarei.

Weer thuis aan boord klap ik met een grote glimlach de laptop weer open. Nagenietend van ons pauzerondje langs oude huizen, bomen en zeilboten in glooiend groen Northland. Daar doen we het allemaal voor.

dit dappere bootje is -met gezin van 4- naar NZ gezeild!
pauzetouren door NZ, overal ziet het er zo mooi uit
op bezoek bij Rina, een magische plek
Flora heeft vooral oog voor...natuurlijk de bloemen
van binnen is Rinas huis een prachtig museum
we worden verwend met een driegangenlunch
wandelen door het Grote Bomen Bos
Flora doet een dappere poging bij de allergrootste
Cruisen langs de westkust van NZ (Hokianga Harbour)
toch nog een super kampeerplek gevonden
fish n chips zijn ook in NZ de nationale snack
als je geen boot bij je hebt, moet je met de pont...
traditionele hangimaaltijd wordt bereid tijdens regatta
Flora vindt het wel gezellig om mee te varen met Dolphin
andere cruiservrienden, een iets ander bootje...
Bram laat de helmstok niet meer los...
Iain houdt zich bezig met tactics en de fijne zeiltrim
toerist Flora geniet lekker van bootjes kijken