vorige | terug naar overzicht | volgende

22 september - Bonusuitje

2013

De passaatwind is op vakantie. Zelfs de oceaandeining is uitzonderlijk laag. Een unieke kans om de twee laatste en moeilijkst toegangelijke eilanden van Frans Polynesië te ontdekken terwijl we wachten op wind.

In tegenstelling tot wat de pilotboeken beweren, zweren de lokale zeelui van Bora Bora om niet rond het middaguur, maar net na dageraad aan te komen bij de pas van Maupiti. We vertrouwen hun advies, ondanks dat we hierdoor een nachtelijke overtocht moeten maken. In het licht van de dageraad zien we de hoog opkrullende branding rond de ingang van de lagune. “Met normale omstandigheden kan ik me voorstellen dat het hier een nachtmerrie kan zijn,” huiver ik. Maar vandaag is de zo beruchte pas als een vlak paadje tussen braambossen.

We gooien het anker uit in de ondiepe lagune, waar veel roggen leven. Het meest indrukwekkend zijn de metersgrote mantaroggen. Snorkelend maken we kennis met deze vriendelijke reuzen. Ze houden ervan schoongemaakt te worden door kleine visjes. Een goed moment om ze rustig te observeren. Eentje komt zo dichtbij dat ik mijn best moet doen hem niet aan te raken. Gracieus wiekt hij zijn vleugels. Een onvergetelijk moment zwemmen we in zijn glijvlucht mee.

De gemoedelijke sfeer op het vredige eiland pakt ons meteen in. De Maupitianen zwaaien ons vrolijk gedag. Er wordt verbazingwekkend veel groente verbouwd en op straat verkocht, een stronk bananen krijgen we zomaar cadeau. We huren fietsen en peddelen het eiland rond. Aan de andere kant lunchen we op een idyllisch strand met een kilometers groot pierenbad, waar Flora eindeloos in rondspettert. Wadend kan je hier de lagune overbruggen naar het palmeiland op het buitenrif.

Na een pittige klim naar het hoogste punt van het eiland hebben we een weergaloos uitzicht over de hele lagune. Net buiten het rif zien we fonteinen spuiten van de lokale groep bultrugwalvissen. Met een planerende bijboot van vrienden speren we de pas uit om dichterbij te komen. Twee walvisruggen breken het wateroppervlak. We springen het water in, Flora in haar babydrijfstoel naast me. Uit het blauwe niets zie ik ze weer omhoog komen. Ik voel me als een roeiboot dobberend voor twee aanstormende supertankers, die ons rakelings passeren.

Het weer blijft abnormaal rustig. Na een week van hoogtepunten varen we met zeven zeilboten tegelijk de pas uit. Vierentwintig uur spinnakeren en motoren later komen we aan bij ons tweede bonuseiland, Mopelia. “Het trauma van de in- en uitvaart niet waard,” lees ik in de optimistische pilot. De 27 meter smalle pas stroomt continue uit. Draaikolken en stroomgolven voegen extra drama-effect toe. Gelukkig kunnen we ook hier perfecte omstandigheden benutten. Buffelend tegen vier knopen stroom komen we langzaam, maar zonder gevaar binnen in onze allerlaatste Frans Polynesische atol.

De ankerplaats is de volmaakte zuidzee-droom. Zwarttip haaien patrouilleren door het azuurblauwe water. Aan het fijnwitte strand ontmoeten we enkele van de in totaal elf bewoners. Ze zijn dol op bezoek. Zeilers en locals delen een overdadige 'potluck' van versgevangen kreeft, sushi en geroosterde vis met chocoladetaarten en live muziek toe. Een gepast afscheid van vijf heerlijke maanden Frans Polynesië. Morgen is de passaatwind weer terug en ons bonusuitje voorbij.

relaxen in Maupitis pierenbadje
nog een mooi laatste ankerplekje bij de pas
geweldige ontmoeting met een nieuwsgierige mantarog
deze mag bij de meest geweldige ervaringen ooit
op walvisjacht in de bijboot van vrienden Zoomax
we hebben geluk...vlak naast de bijboot!
steeds duiken ze weer even op en weer onder
dag walvissen...meer Maupiti-fotos: zie vorige column
brekers naast de pas, gelukkig weer goed weer
de pas bij Mopelia is behoorlijk smal en stroomt hard
medezeilers lieten een schat achter, gevonden!
een rijkelijk zeilers en locals-feest met kreeft en vis
de hapjes vooraf zijn ook op niveau!
laatste dagen in ons laatste frans-polynesische atol
luxe lunch op zee met kreeft van Mopelia
we zeilen met een kleine armada naar Rarotonga
de laatste, vierde dag is een beetje ruig
als laatste aangekomen, gelukkig kunnen we ankeren...
...de rest ligt aan de oncomfortabele havenmuur
toeristische maar gezellige zaterdagmarkt van Rarotonga
met muziek en dans op het plein
met onze italiaanse vrienden van Zoomax rondje rijden
mooie oude koloniale gebouwen onderweg
the must-see van Rarotonga: hike dwars over het eiland
flinke cardiotraining beloond met prachtige uitzichten
met een gezellige club wandelende zeilers
door het oerwoud aan de andere kant